Bądź: Wyszukaj na stronie z użyciem Google
reklama:

czwartek, 27 stycznia 2011

Google zdradza szczegóły na temat Androida 3.0 dla tabletów - przegląd nowości

Autor: , 08:00, czwartek, 27 stycznia 2011


Ekran główny Androida 3.0 Honeycomb.
Po Androidzie dla tabletów mogliśmy oczekiwać bardzo wiele, jednak tym razem Google naprawdę bardzo mocno przyłożyło się do zadania domowego, jakie narzuciło wcześniej Apple.

Wyszukiwarkowy gigant udostępnił SDK w wersji Preview, które najprościej mówiąc ma służyć do tego, by programiści wiedzieli z jakich funkcji będą mogli korzystać podczas budowy programów dla nowej wersji Androida. Oczy mogą teraz nacieszyć jednakże nie tylko programiści, bowiem listę nowości bogato okraszono screenami, które znajdują się poniżej.

Nowe UI dla aplikacji na tabletach

Tabletowy interfejs Gmaila proponowany przez Google
Google dobrze wie, że aplikacje są podstawą, gdy mówimy o popularności platformy. Z pewnością nie będzie problemu z uruchamianiem w tabletach narzędzi znanych ze smartfonów, które można pobrać za pomocą Android Marketu. Tego typu aplikacje wciąż jednak są dalekie od ideału biorąc pod uwagę rozdzielczość ekranu dla jakiej były tworzone.

Prosty interfejs dla tabletów z Androidem 3.0.
Osobny interfejs jest konieczny również z bardziej prozaicznego powodu - lepsze efekty, które może zaproponować Android na tabletach. Programiści będą mogli teraz korzystać z modularnej budowy okna, która oprócz tego, że podniesie wydajność aplikacji, ma pozwolić także na poprawne działanie narzędzi na urządzeniach o bardzo różnych przekątnych ekranu.

W odróżnieniu od poprzednich wersji Zielonego Robota, pojawi się także możliwość przeciągania elementów w obrębie okna, a także bardziej rozbudowany schowek na dane dowolnego typu.

Galeria i obsługa aparatu

Aplikacja kamery uruchomiona w Androidzie 3.0.
Narzędzie obsługujące kamerę zostało dopasowane do większych ekranów. Można teraz łatwiej wybrać czas ekspozycji, ostrość, zbliżenie i wiele innych opcji użytecznych podczas robienia zdjęć.

Aplikacja o mówiącej wszystko nazwie "Galeria" umożliwia natomiast przeglądanie miniatur albumów na pełnym ekranie i szybkie przełączanie się do pełnowymiarowych grafik. Wszystko oczywiście okraszone dużą dawką efektów 3D.

Lepsze zarządzanie tekstem

Zaznaczanie tekstu w Androidzie 3.0.
Poprawiono między innymi moduł odpowiedzialny za zaznaczanie tekstu, oraz ułatwiono jego kopiowanie i wklejanie. Obecnie wystarczy przytrzymać dłużej palec na powierzchni ekranu, po czym dopasować obszar zaznaczonego tekstu korzystając z widocznych na powyższym obrazku strzałek.

Dodatkowo po zaznaczeniu tekstu, naszym oczom powinien się ukazać nowy panel, dzięki któremu tekstem możemy się szybko podzielić ze znajomymi, bądź wyszukać daną frazę w sieci.

Pełen multitsking

Przełączanie się między ostatnio wykorzystywanymi aplikacjami.
W systemie od Google nie mogło zabraknąć pełnego multitaskingu, czyli możliwości jednoczesnego działania kilku aplikacji. Co więcej, twórcy przyznają, że jest to jeden z kluczowych obszarów nad którym się koncentrowali. Widoczny powyżej screen pokazuje jak łatwo można się przełączać między ostatnio uruchomionymi aplikacjami w systemie.

W pełni konfigurowalny ekran główny

Ekran główny Androida 3.0.
Podobnie jak w wydaniu systemu dla smartfonów, użytkownik ma do dyspozycji kilka obszarów roboczych. Domyślnie ma być to pięć ekranów różniących się typem przekazywanych informacji, jednak to od nas samych będzie ostatecznie zależało to, co chcemy umieścić na pulpicie. Do dyspozycji będą jak zwykle skróty do aplikacji i widgety, a także elementy wyświetlające pliki multimedialne oraz treści pobierane z sieci.

Nowe funkcje graficzne

W Androidzie 3.0 znajdziemy między innymi nowy framework animacji, który ma automatycznie zajmować się poprawą wyglądu niemal wszystkich typów elementów stosowanych w systemie. Nowe zabiegi mają utrzymać zaangażowanie użytkownika podczas zabawy i pracy z Androidem 3.0.

Android 3.0 ma także oferować sprzętowe wsparcie dla OpenGL. Deweloperzy będą mogli kontrolować stopień akceleracji sprzętowej, jednak domyślnie włączona ma działać w narzędziach takich jak: Canvas, Paint, Xfermode, ColorFilter, Shader i Camera.

Jak przystało na mocniejsze urządzenia, Google zaoferowało dla tabletów nowy framework 3D Renderscript, który ma udostępniać API ułatwiające budowanie trójwymiarowych scen. Całosć ma być idealnym sposobem na generowanie efektów 3D dla aplikacji czy tapet.

Będzie sukces?

Jak wspomniałem na początku, Google bardzo mocno przyłożyło się do budowy nowej wersji Androida. Biorąc pod uwagę, że producenci sprzętu na razie nie mają zbyt dużego wyboru jeśli chodzi o systemy operacyjne zoptymalizowane dla tabletów, Zielony Robot w wersji 3.0 ma przed sobą bardzo dobrą przyszłość.

więcej informacji: developer.android.com
blog comments powered by Disqus

Prześlij komentarz


Popularne posty

Etykiety